Az alvás fázisai

Az alvás az ember számára az egyik legfontosabb állapot, melynek zavarai negatívan befolyásolhatják mindennapjainkat. Ha nem vagyunk kipihentek a koncentrációnk alábbhagyhat, kihat a társas életünkre vagy a munkánkra. Alvásunk különböző szakaszokból épül fel. Nem alszunk mindig ugyanúgy. Ezért is szokták kérdezni, hogy jól aludtunk-e?

Az alvást két nagy csoportba lehet osztani amit non-REM és REM alvásnak nevezünk.

Non-REM alvás

Az alvás teljes idejének a 75-80%-át teszi ki ez a fázis. Az első szakaszban a lefekvéskor az ébrenlét és az alvás között ingázunk, ezt hívjuk szendergésnek. A következő fázisban az izmok ellazulnak a szem mozgása lassan megszűnik. Ez a fázis a teljes alvásidő körülbelül felét teszi ki. Ezt követi a a közép mély alvás és végül a mély alvás. A mély alvás a gyermekeknél tart a legtovább majd a felnőtteknél és az idősebb korosztálynál a legkevesebb ideig.

REM alvás

A REM alvás (Rapid Eye Movement – gyors szem mozgás) a teljes alvásidő 15-25%-ában figyelhető meg. Érdekessége, hogy az agyi aktivitás felgyorsul, mintha csak ébren lennénk. Az agyunk egy része próbál felkelteni minket de a másik része blokkolja az izmok működését, kivéve a szemét, ezért azok mozogni kezdenek. Ebben az állapotban jelennek meg az álmok.